Direktlänk till inlägg 22 november 2014

100% STALL

Av Filippa Carolina - 22 november 2014 23:22

TJABBA!!

just nu ligger jag å kollar lite youtube m.m. XD jaa, typ de :P


Idag!..... har jag..... gissa!?, rääääätt , varit i stallet!!!!

Jag började med att ta in minen (Jasmini). Jasmini är en svart shettis med en liten stjärna i pannan, hon är 15 år (?!) typ? minns inte XD. jaja, henne brukar jag köra, träna trix och NH , tömköra, mysa m.m


Jag kommer att lägga upp bilderifrån idag på ett eget inlägg snart, eftersom att jag har bilderna på mobilen och skriver på datorn :P


juste, innan jag tog in henne, så mockade jag hagen lite :P


När jag sedan hade tagit in henne gick vi direkt till ridhuset där vi började träna "de sju lekarna" , där jag valde att träna de 3 första alltså vännskapsleken, tryckleken och yoyogame. Vännskapsleken gick jättebra, spöt var lite läskigt  när jag "slog" det i marken så att det blev det här svichande ljudet. Tryckleken fattade hon inte (måste träna mer), hon bara sirrade på mig och fattade inte varför jag stod å tryckte på henne. Men när jag stod framför henne och använde spöt och duttade med så förstod hon, oftast. Det märktes verkligen att hon ville förstå, hon vill lära och sammarbeta :D. Yoyogame gick bra när hon skulle gå frammåt, bakåt behöver vi träna lite mer på eftersom hon inte lärt sig det sättet, när man slänger repet så det börjar "våga sig" så att hon ska backa. men om man gjorde det samtidigt som man  gick imot henne tydligt så backade hen tvekande.


Efter den mentala träningen så ville jag även träna fysiskt då jag tänker börja banta henne. Jasmini är väldigt tjock, och blir bara tjockare och tjockare för varje dag. Hennes ägare är inte så engagerad i henne så hon står mest i sin mini hage och äter. 

Så jag valde att släppa henne lös lite. Hon fick ta å galoppera runt lite, rulla sig och hoppa å leka :D

Efter det så ställde jag upp ett hinder som vi hoppade över tillsamans, med bara ett grimmskaft då, ingen löshoppning.

Hon suger ju på att hoppa, så hon rev någon gång då och då (varav en av dem gångerna så förstörde hon sockerbiten). 

Hon började flamsa sig å skutta ite mycket efter hindrerna på raksträcka, så jobbade med det och tillslut stod jag där och longerade henne på en volt med hindret på voltpåret, vilket gick mycket bättre!


Efter det promenerade jag av henne ute och pysslade jag om henne, sen ut i hagen.


Sedan ringde klara (nicos ägare) och bad om hjälp med honom. Så jag började många, fylla höpåsar och vattna hos honom. Sedan tog jag in honom och red ut. Han har ju fått sin sadel nu som jag väntat på i 3 månader!!! märkte då att jag suger på att rida i sadel, kan nt änns stå lätt sits XD. men får väl träna dååå!


Imorgon ska jag först på gudstjänst i kyrkan (hör till min konfirmation) sen till jasmini :)


nu måste jag sova! natti

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Filippa Carolina - 22 december 2014 08:35


Heej! Seg uppdatering, men det får gå... Nu har jag nico i en hel vecka, söndag till söndag, så det blir mycket stall! Han e så jäkla jobbig, för han är ju barfota och är öm i hovarna, och nu när all upptrampad gegga har fryst i öppningen av hagar...

Av Filippa Carolina - 20 december 2014 12:43

Oj, gud, shit vad länge sen det var jag bloggade! Nu har beställningen med pyssel kommit hit till scä och jag har ptsslat hema morgonen haha! Gjort några pärlplattor, och några burkar. Två av pärlplattorna satte jag på min dörr till mitt rum, ...

Av Filippa Carolina - 16 december 2014 20:28

Hej! Jäklar vad segt dehär går! Kommer aldrig ihåg att skriva. Idag har jag hjälp Elisabeth med insläpp, det gick bra. Och så red jag även nico, det gick grymt bra! Vill ju gå på ridläger i sommar, funderar på att leta upp nått som jag kan gå m...

Av Filippa Carolina - 9 december 2014 08:52

Som jag sagt innan så var jag ju hemma i lördags(tror jag)! Då fixade jag och mamma pepparkakshuset! Jättemysigt! Och vi gjorde på ett nytt sätt. Vi bakade egna mallar och sen gjorde vi hår i hörnen med sugrör! Och knöt sedan ihop huset med röda band...

Av Filippa Carolina - 9 december 2014 08:13

Hallå? Vart är snön?! Det är redan 9 december och inte en snöflingahar kommit! Deprimerande haha, det är så mörkt när det inte finns nån snö som lyser upp. Vill ha jul känslor nu, så enligt mig är snön välkommen! ...

Presentation

Hej!! vi är två tjejer som älskar hundar och hästar! vi har varsin hund, kajsa och sandor, och varsin medryttarhäst, flekkur och nico.I den här bloggen bloggar vi om våra dagar, våra liv och våra djur :P

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24 25
26
27 28 29
30
<<< November 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards